FAQ

by the FQ team

Hvordan registrer jeg meg ? 

E-post: er fortrinnsvis e-post til den som skal være administrator på brukerstedet. Denne benyttes til å logge inn og administrere kø-innstillingene. 

Brukersted: Denne tittelen vises på skjermen til kundene. så bruk gjerne noen som er beskrivende: "Kaffe og Krem - Uteservering"

Kapasitet: Covid-19 tiltak. Beskriver hvor mange du har kapasitet til inne i lokalet. Har du flere i kø enn dette får de melding om å vente utenfor, eller på et annet sted som du selv kan beskrive. Se overstyring av tekster 

Hovedmenyen

Deaktiver/ Aktiver køen: Ved å trykke på "deaktiver køen" vil alle kølapper midlertidig settes på pause, mens nye kunder vil få meldingen "Det er for øyeblikket ingen kø" ... eller den teksten du har valgt selv. Hvis køen aktiveres igjen vil eksisterende kølapper re-aktiveres og køen fortsetter som før. 

Nullstill køen: Denne funksjonen vil nullstille køen og fjerne alle kølapper. 

QR Poster: Dette er en lappen med instruksjoner og QR kode du kan benytte for å henge opp for kundene dine. Det er denne QR koden eller brukerstedsnummeret som er unikt for denne køen. Print ut og heng opp, eller benytt QR kode og brukerstednummer på en egen plakat du lager selv!     

THE FQ SIGN

OBS! Denne siden tar foreløpig litt tid å laste (Vi jobber med saken) 

Når du mottar din registreringsbekreftelse på e-post vil du få 2 linker som er litt nyttige. Den ene tar deg til "plakaten" som vist på figuren. Denne inneholder en enkel bruksanvisning for kunden, en QR kode som skannes ved å bruke kamera på mobilen, eller egen QR skanner for de som liker det. Den inneholder også en PIN som er brukerstedets adresse. f.eks "1029". Ved å gå inn på Layn.no -> trekk kølapp vil kunden få opp et vindu der denne koden skrives inn og vipps er de inne og klare for å trekke en kølapp. Kjekt hvis du har knust kamera eller bare ikke får til å skanne koden.   

Endring av standardinnstillinger

Navn på brukersted: Her kan du endre navnet på brukerstedet som ble opprettet under registreringen. 

Kapasitet: Covid-19 tiltak. Her kan du endre hvor mange du har kapasitet til inne i lokalet. Har du flere i kø enn dette får de melding om å vente utenfor, eller på et annet sted som du selv kan beskrive. Se overstyring av tekster 

 

Forventet behandlingstid: Dette er estimert betjeningstid i en vanlig kø. Fra du trykker frem en ny kunde til du trykker frem neste kunde. Setter du på automatisert forventet behandlingstid regner systemet ut den gjennomsnittlige betjeningstiden og beregner ventetiden ut fra dette. 

Kassekode: Dette er en pinkode på 6 tall/tegn. Benyttes til innlogging dersom du har flere ansatte og flere trenger å logge seg inn som ansatte. 

Abonnement: Dette er en status melding som beskriver hvilket abonnement du har og når dette utløper.  

Innstillinger: Endring av tekster

Betjent: Dette er teksten som står på kølappen til kunden når du trykker frem neste kunde. kølappen blir inaktiv og bli merket "Betjent" .. eller den teksten du velger å legge inn. Prøv å ikke overstige 30 tegn for at det skal se bra ut på kølappen

Din tur

Velkommen inn: Når det din tur i køen er innenfor det antallet som er satt under "kapasitet" endrer kølappen tekst til "velkommen inn"  .. eller den teksten du velger å legge inn. Prøv å ikke overstige 30 tegn for at det skal se bra ut på kølappen

Vent ute: Dersom det er flere i kø enn det som er satt som kapasitet i lokalet får kunden en tekst på kølappen om å "Vent ute" .. eller den teksten du velger å legge inn. Prøv å ikke overstige 30 tegn for at det skal se bra ut på kølappen

Inaktivit kø: Dersom du har valgt å slå av køen, vil kunder som skanner QR koden eller legger inn brukerstedskoden får teksten "Køen er for øyeblikket ikke aktiv" .. eller den teksten du velger å legge inn. Prøv å ikke overstige 30 tegn for at det skal se bra ut på kølappen

NB! De samme tekstene som er valgt under "Velkommen inn" og "Din tur" vil bli benyttet i SMS varslingene. 

Kasse: 

Kasseløsningen: Dette er brukergrensesnittet for de som betjener en kasse. Du kan sette opp så mange kasser du vil så lenge de betjener den samme køen.

 

1024 som vist på figuren er brukerstedsnummeret til akkurat denne køen. Hvis en kunde ikke klarer å skanne, er det enkelt å si "gå inn på layn.no. Trykk på trekk kølapp og tast inn dette nummeret, så er du inne"

 

Den store lappen sier hvilket kø-nummer som nå betjenes. Tidspunkt for når lappen ble trukket står under. 

Ved å trykke på "neste kunde" vil du plukke den neste som står i køen.

For å gi litt oversikt har vi lagt alle lappene som står i kø nederst på siden. 

 

  

Men jeg skal bare betale!  

Har du en lang kø med kunder som trenger hjelp og du vet at det kommer til å ta tid å hjelpe dem. kan du nå plukke et nummer som "bare skal betale"

Trykk på nummerlappen til kunden og trykk "betjen nå"!

 

Betjen kunden og kølappen vil forsvinne fra køen.. isi pisi.  

  

Bruk av flere kasser

Dersom ønsker flere kasser kan du enkelt gi flere personer tilgang til å håndtere kasser. Det er foreløpig ingen begrensninger på hvor mange kasser du kan ha til å betjene en og samme kø. 

For å logge seg inn som ny kasse gjør du følgende: 

1. Brukersted ID er brukernavn: F.eks "1024"

2. Kassekode som er satt under innstillinger er passordet

 

Pass på at du bruker et sikkert passord. og kun deler dette passordet med de som skal stå i kassen.  

NB! De som logger inn med Brukersteds ID/ Kassekode vil ikke ha samme muligheter som hovedbruker under innstillinger. Men de får valgene: 

1. Deaktiver køen (Dette stopper hele køen midlertidig, men alle kølapper blir liggende) 

2. Nullstill køen (Dette fjerner alle kølapper og køen nullstilles) 

3. QR Poster (Dette viser brukerveiledningen for kunder)

Endre navn på kasse

Dersom du ønsker å endre navn på Kasse. f.eks hvis du har flere kasser i bruk eller ønsker å styre en kunde til en spesiell kasse. kan navnet på kassen enkelt endres. Dette gjøres av den som er innlogget som en bruker på den kassen. 

1. Trykk på "Kasse" og endre navnet i pop-up boksen til det du ønsker. f.eks "Kasse 2"

2. Trykk OK 

LURER DU PÅ NOE?

KONTAKT OSS

Fyll inn i skjemaet under, så hører du fra oss snarlig.

  • Gray Instagram Ikon

support@layn.no |   +47 414 15 414  |  Kontor: Nedre Slottsgate 21, 0157 Oslo.

Personvern & vilkår

Layn er en merkevare innen FQ Enterprises - © 2020 FQ |  

Org.nummer: 925 061 042  |  Prestegårdsveien 5C , 1369 Stabekk